Sunday, 19 March 2006

Die Sterne - Räuber und Gedärm

"Oder so". Es ist eine einfache Phrase, die sich an viele beliebige Sätze als Relativierung anfügen lässt. "Oder so" bedeutet für mich, dass ich mir zwar über das, was ich gesagt habe, sicher bin, aber meinem Gegenüber nicht vermitteln bin, dass ich selbstsicher bin, weil ich Selbstsicherheit manchmal als Arroganz wahrnehme. Die Sterne hängen dieses "oder so" auch gerne an ihre Sätze an, und vermitteln mir somit, dass sie sich ihrer Dinge sicher, aber deswegen nicht arrogant sind. Das ist die Ebene der Sympathie, auf der ich den Sternen begegne. Die andere Ebene ist jene, die ich auf dem letztjährigen Donauinselfest bemerkt habe. Es bestand aus Springen, mitsingen und glücklich sein. Soll heißen: die Sterne sind live wirklich toll. Ich hatte außerdem ein Karma-Erlebnis mit "Wahr ist was wahr ist": Die Sterne sind eine dieser Band, über deren Phrasen man stolpert, weil sie wie die Faust auf das Auge passen und ganz genau die eigene Befindlichkeit in wenigen Worten erfassen. Wie Tomte, nur vielleicht noch auf einer etwas höheren Ebene:
"Ich bin fest entschlossen, diesen Ort zu verlassen, die Fesseln zu sprengen und alles zu hassen was ich hier geliebt hab, und was mich, es tut mir leid - inklusive dich."
Mit dem letzten Album hatte ich meine Probleme – zum Beispiel ist kein Song darauf ein Lieblingssong. Vielleicht lag es daran, dass man das Album nicht auseinander nehmen konnte – auf "Wir bewegen uns hier nicht weg" versammelte sich die Elite des deutschen Anspruchspop, Thees und Judith und dieser Typ von Fettes Brot, dessen Name mir entfallen ist, aber es fetzte nicht. Ich will von den Sternen unterhalten werden, auf diese Art und Weise nehme ich nämlich auch die klugen Texte besser auf. Ich will meine Medizin mit Zucker einnehmen.
Fetzen tun sie wieder, so viel ist klar. "billig, ich bin billig, nimm mich mit". Die Kunst der repetetiven Lyrics ist bei den Sternen gut aufgehoben. Bewaffnet mit der Sterne-Rhetorik kann man die Ansprüche des Alltags, die ständige Zupflasterung mit Phrasen die verkaufen wollen, viel besser meistern. Phrasen mit besseren Phrasen bekämpfen ist eine Möglichkeit, ich möchte nämlich auch nicht immer mit künstlich komplizierter Anti-Irgend was Rhetorik vollgepflastert werden – manchmal lassen sich Dinge recht einfach auf den Punkt bringen, ohne bis zur Unkenntlichkeit vereinfacht worden zu sein. Das ist die Kunst der Sterne.
Die Musik ist auch gut, mehr Gitarren, weniger Elektrofunk. Sie klingen wütender. Auf diese Lage mit Lethargie oder mit Resignation zu reagieren wäre unverantwortlich, und sich in die Privatheit der eigenen Befindlichkeit ohne Relevanz zur Welt da draußen zurückzuziehen, wird schon von zu vielen Neo-Deutschen Bands verbrochen. Bei den Sternen hat man immer das Gefühl, dass eine Bewusstheit über das große Ganze mitschwebt, egal, über was sie singen. "Wenn es mir so richtig schlecht geht, red ich nicht so viel darüber wie jetzt" (Aber andererseits:). Auf "Wenn ich realistisch bin" wird all das artikuliert. Es klingt wie eine Parodie auf Hund am Strand (eine deutsche Band, die ich eigentlich mag, aber eben nicht kritiklos). Dissens ist nicht gefährlich. Man muss sich nicht aus Selbstschutz in den Biedermeier zurückziehen und zitternd im eigenen Wohnzimmer hocken und über die schönen Seiten des Lebens singen, ein Leben frei von äußeren Einflüssen. Es ist vielleicht schwierig, Dissens zu artikulieren, aber geschlagen wird man dafür nicht wirklich. Also, raus auf die Straßen! Tanzen und mitsingen und reden und streiten.

Monday, 13 March 2006

I Shot Andy Warhol

I've never been interested in Andy Warhol. I don't like art that looks like I could reproduce it on my own PC without much effort. I didn't watch any of the Warhol movies from this year's Viennale program because I just don't see the charm of watching a man sleeping or getting a blow job. The inside-perspective of Warhol's factory is of no concern to me, and I like to listen to Velvet Underground's music, but not to a biography. All these facts make Mary Harron's "I Shot Andy Warhol" the perfect choice for me.
The movie is not about Warhol, its about Valerie Solanas. And believe it or not, her life story is far more interesting than Warhol's. She experienced abuse as a child, got a degree in psychology, earned money with prostitution and finally lived on the streets and from begging in the late sixties. She was a friend of Candy Darling, one of Warhol's movie stars and Velvet Underground's "Candy Says" (played by an intelligible Stephen Dorff) and meets Warhol. She shows him a play she wrote ("up your ass") and shortly appears in one of his movies. And when she feels that Warhol has betrayed her, she shoots him. He doesn't die, but suffers the effects of the wound until his death. Valerie dies two years after her victim, in 1989, poor and unknown, until a feminist picked up her SCUM-manifesto.
Mary Harron simply made a biography of a female assassinator, of the period of time between Valerie's encounter with Andy Warhol and her attempt to kill him. Tom Waits didn’t want any Velvet Underground music to be used because he feared that the movie would glorify Valerie – which it doesn't. Neither does it judge her. And Yo La Tengo are perfect as Underground-impersonators.
Oh, the wonderful Lili Taylor. She could play anything, but no matter how tough her characters are, the vulnerability is always right under the surface. Although she is so vulnerable, she does not want to be a victim and has power over the men she sleeps with for money, she turns into a victim of the pretentiousness of Warhol's factory. Its not Warhol (Jared Harris) himself who comes across as using Valiere, his factory is an uncontrollable monster for arrogant pseudo-artists. If anything, the Warhol of this movie is childish and shy.
I never noticed before what the really amazing thing about the movie is – it happens in the big drug party scene, with the Yo la Tengo music in the background. Both Valerie Solanas and Andy Warhol seem to be out of place. They are exactly on the same level of enstrangement and alienation, they both don't fit in. Warhol looks at what he has created and must feel like a Doctor Frankenstein, and Valerie doesn't know how to handle the colorful, happy glamour of these people who have no destination but to party. Thy find each other on a couch in the center of the room. Warhol looks at her with true interest, probably because he is surrounded by people who are not real, who are not true to themselves. Everyone else is so shallow and pretentious. Warhol and Solanas are the only true artists here.
Mary Harron takes Valerie Solanas seriously, she doesn't make fun of her. How couldn't she? And, as I said, she is the only truly authentic person in this movie. She trusts Warhol, and when she is dropped form his elitist, arrogant circle, she sees only one way to preserve her liberty. It is, in a way, an act of revenge – taken on the wrong person – but also an act of staying true to her ideals. After all, she believes in a world without men. She wants to get her message across (probably another point the movie makes is that Andy Warhol's art has no message, which is a harsh contrast to Solanas). In the end, the only way to do that is to commit an act of true radicalism.

Friday, 3 March 2006

My Summer of Love

There are two girls. One lives in the small, English village, the other is just visiting. They meet accidentally – Tamsin turning up as the heroic Knight in Armour on a horse, Mona, perplexed by this girl who seems to be superior, playing cello and adoring Nietzsche. Class is not an issue until the end, when one of the two girls is free to leave, while the other has to and is willing to give up everything she has in order to stay with her loved one.
Tamsin seems to be vulnerable because she has a sister who died of anorexia, while Mona's brother, formerly a violent hot head, is now the leader of a catholic cult. They fall in love, play tricks and do witchcraft, but their promise of eternal love will not hold longer than for the summer. Mona is willing to fight for love, she runs away from home for Tamsin, but only finds her loved one ready to leave, leaving from the vacation she took far away from her normal life. "I was just playing a part, you didn't even know me", she says. Tamsin's identity was merely a part she played for the summer, her sister is well alive, but Mona's world breaks apart, she has also risked more. She tries to kill Tamsin, but can't. And then, the summer is over.
For me, this movie is what "All The Real Girls" tried to be. A very real love story without any artificial elements, shot in a dogma-like style, and dominated by pictures of a beautiful landscape – a dreamy, insomniac atmosphere, hyper-real and blurred at the same time. Sun-dazed.
That this love can only be temporal is clear from the beginning – both of these girls assume a new identity in order to start their love affair, but Mona's is not temporal – she changes in the process, while Tamsin only slips into a costume. Mona's situation is more desperate, she can not just go away. She is trapped, but Tamsin can leave when the summer is over. The parallels to Christian Petzold's "Gespenster" are obvious.
In one scene, the two girls take mushrooms and find themselves in a town bar, where they are oblivious to all the other people – they kiss, and the violent disapproval to this gesture is completely blacked out by their trip. Their love is nothing but that – a temporal trip to another world. Once reality this in, the trip is over.