Regina Spektors 2001 veröffentichtes und inzwischen schwer zu bekommendes Debütalbum ist beeindruckend. Die russischstämmige Sängerin war zu diesem Zeitpunkt erst 21 Jahre alt, und doch beinhalten diese 46 Minuten mehr faszinierende Details über New York als irgendein Buch, welches Paul Auster in den vergangenen Jahren geschrieben hat. Sie schreibt Geschichten über Gebäude und Straßen, verwendet merkwürdige Charaktere, die manchmal gefährlich psychotisch sind, und singt auf eine Art und Weise über Liebe, die uns Hoffnung gibt: es ist also doch noch möglich, über die Liebe zu singen, ohne in all die sich anbietenden Klischees zu fallen. Noch dazu verfügt sie über eine Stimme, die sieals Werkzeug, als Spielzeug verwendet: mal tief wie Nina Simone, mal hoch wie Fiona Apple, manches erinnert an die belgische Sängerin Camille. Die Quelle: Anti-Folk, New York. Die Musik selbst ist auch ein einziger Genuss, bloß Klavier, Percussion und ein wunderbar ungewohnter Kontrabass.
Der erste Favorit ist der beinahe epische Song "Back of a Truck", der mit einem Charakter beginnt, der an David Lynch erinnert:
"Miss Marry Ann / preferred her meat to be freshly butchered / oh she killed him rather quickly"
Das Album besteht aus solchen fröhlichen, unterhaltenden Songs über Mord und Selbstmord. Auf "Pavlov's Daughter" rapt Spektor gar, was vielleicht eine ironische Referenz auf Suzanne Vega ist (ich glaube, sie würde wohl lieber mit Vega verglichen werden als mit Ani DiFranco oder Fiona Apple) - eine Geschichte von einer obsessiven Nachbarin, die wiederum damit endet, dass ein Krankenwagen vor dem Haus steht.
Ironischerweise endet "Eleven Eleven" mit zwei unschuldigen Liebsliebern, die vollkommen genugsam und glücklich sind. Zwar steht der Geliebte auf dem Dach udn denkt über Sellbstmord nach, aber das Album endet, bevor irgendwas schlimmes passiert.
ORIGINALVERSION
Regina Spektor's debut album, released in 2001, when the Russian born singer was only 21 years old, is stunning. Spektor writes stories about buildings and streets, she explores a wide range of characters which are always odd, sometimes dangerously psychotic, she sings about love in a way which gives one hope: probably writing about love without falling into all these clichés really is still possible, after all? And all of that with that voice, used like a toy, making noises like Camille, singing deeply like Nina Simone and highly like Fiona Apple, sometimes obviously revealing the source, New York, Antifolk. The music itself a revelation, only piano, percussions and the beautifully used bass.
The first favourite is the epic "Back of A Truck", starting with the introduction of a deeply David Lynchian character: "She lifted the monument in her monumental arms / She was the Mother Superior with her carry-on luggage charms / She was this androgynous powder nosed girl next door / She had eaten her dog and she was back for more / Back for more, back for more". The alien song turns out to be a New York, that Paul Auster city.
In "Buildings", the dangerously evoking chorus "oh they build buildings so tall these days" can only have one possible solution, ending the story about an unhappy, alcoholic wife with the unavoidable bathroom window. The song about murder, "Marry Ann", is so elegantly crafted. "Miss Marry Ann / preferred her meat to be freshly butchered / oh she killed him rather quickly". These are upbeat, happy songs about killing and suicide. She raps on "Pavlov's daughter", possibly an ironic reference to Suzanne Vega (I'd think she'd rather be compared to Vega than to DiFranco or Fiona Apple) – a story about a neighbour, once again ending with the ambulance pulling up in front of the building.
Ironically, the album ends with two innocent little love songs, completely self-contained and happy as such. The lover might be on the roof, contemplating suicide, but the record stops before anything happens.
Der erste Favorit ist der beinahe epische Song "Back of a Truck", der mit einem Charakter beginnt, der an David Lynch erinnert:
"She lifted the monument in her monumental arms / She was the Mother Superior with her carry-on luggage charms / She was this androgynous powder nosed girl next door / She had eaten her dog and she was back for more / Back for more, back for more"Der Refrain von "Buildings", der gefährliche Assoziationen auslöst ("oh they build buildings so tall these days") scheint nur eine mögliche Lösung zu haben - die beiden Zutaten sind eine unglückliche Alkoholsüchtige Ehefrau und das unvermeidbare Badeziimmerfenster. Die so elegant aufgebaute Murder Ballad "Marry Ann" löst sich auch in einer Textzeile auf:
"Miss Marry Ann / preferred her meat to be freshly butchered / oh she killed him rather quickly"
Das Album besteht aus solchen fröhlichen, unterhaltenden Songs über Mord und Selbstmord. Auf "Pavlov's Daughter" rapt Spektor gar, was vielleicht eine ironische Referenz auf Suzanne Vega ist (ich glaube, sie würde wohl lieber mit Vega verglichen werden als mit Ani DiFranco oder Fiona Apple) - eine Geschichte von einer obsessiven Nachbarin, die wiederum damit endet, dass ein Krankenwagen vor dem Haus steht.
Ironischerweise endet "Eleven Eleven" mit zwei unschuldigen Liebsliebern, die vollkommen genugsam und glücklich sind. Zwar steht der Geliebte auf dem Dach udn denkt über Sellbstmord nach, aber das Album endet, bevor irgendwas schlimmes passiert.
ORIGINALVERSION
Regina Spektor's debut album, released in 2001, when the Russian born singer was only 21 years old, is stunning. Spektor writes stories about buildings and streets, she explores a wide range of characters which are always odd, sometimes dangerously psychotic, she sings about love in a way which gives one hope: probably writing about love without falling into all these clichés really is still possible, after all? And all of that with that voice, used like a toy, making noises like Camille, singing deeply like Nina Simone and highly like Fiona Apple, sometimes obviously revealing the source, New York, Antifolk. The music itself a revelation, only piano, percussions and the beautifully used bass.
The first favourite is the epic "Back of A Truck", starting with the introduction of a deeply David Lynchian character: "She lifted the monument in her monumental arms / She was the Mother Superior with her carry-on luggage charms / She was this androgynous powder nosed girl next door / She had eaten her dog and she was back for more / Back for more, back for more". The alien song turns out to be a New York, that Paul Auster city.
In "Buildings", the dangerously evoking chorus "oh they build buildings so tall these days" can only have one possible solution, ending the story about an unhappy, alcoholic wife with the unavoidable bathroom window. The song about murder, "Marry Ann", is so elegantly crafted. "Miss Marry Ann / preferred her meat to be freshly butchered / oh she killed him rather quickly". These are upbeat, happy songs about killing and suicide. She raps on "Pavlov's daughter", possibly an ironic reference to Suzanne Vega (I'd think she'd rather be compared to Vega than to DiFranco or Fiona Apple) – a story about a neighbour, once again ending with the ambulance pulling up in front of the building.
Ironically, the album ends with two innocent little love songs, completely self-contained and happy as such. The lover might be on the roof, contemplating suicide, but the record stops before anything happens.
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